zaterdag 18 juli 2015

Congruente communicatie

Congruente communicatie is cruciaal tijdens het uitvoeren van verandering binnen de organisatie maar ook voor zelfbehoud!


Met congruente communicatie bedoel ik dat wat je zegt ook uitstraalt tijdens presentaties maar ook tijdens gesprekken met mensen individueel.


Het bovenstaande klinkt heel logisch en klinkt misschien wel heel vertrouwd.  Toch is dit niet altijd zo eenvoudig om toe te passen.  Bijvoorbeeld tijdens een reorganisatie of fusie. Daarom wil ik hier een aantal tips met uitleg over geven.


Een voorbeeld:


In het belang van de organisatie moeten er soms beslissingen genomen worden die werknemers hard kunnen gaan treffen. Toch is de situatie soms onvermijdelijk om een bedrijf gezond te houden.


Een uitspraak als :’beter een aantal werknemers eruit dan het hele bedrijf dicht en iedereen zonder werk’, is een bekent fenomeen. Feitelijk is dit natuurlijk waar.  Plannen worden gemaakt en dan komt het moment van uitvoeren…


Het plan gaat leven, wordt concreet en maakt een hoop emoties los bij de werknemers . Hoe gaat u dan te werk? Hoe gaat u zich staande houden tijdens het uitvoeren van de plannen. Hoe gaat u uw weg vinden in deze turbulente tijden, waar angsten, wantrouwen, boosheid en overige emoties een grote sfeermaker zal zijn in de komende periode? 


Dan is het belangrijk om de volgende vragen aan uzelf  te stellen en uw persoonlijke antwoorden op te vinden:


                                                                                                                                                                                       
Hoe gaat u als mens achter de functie om met uzelf , tijdens het uitvoeren van de veranderingen?


Probeer niet uw‘gevoel’ af te sluiten en als een gevoelloos “wezen” uzelf  op te stellen.  Dat bent u niet!  U bent een mens van vlees en bloed en net zo menselijk als alle werknemers waar u verantwoordelijk bent.


Probeer helder voor uzelf te benoemen wat u concreet te doen hebt. Maar...benoem ook voor uzelf wat het met u persoonlijk doet om de plannen uit te voeren. Dan kunt u daarna de balans opmaken hoe u het “beste” op uw manier ermee om kunt gaan; hoe gaat u op uw manier de plannen uitvoeren. Waar liggen uw persoonlijke grenzen? En wat is uw persoonlijke missie tijdens het uitvoeren van de plannen?


Hoe zorgt u ervoor dat u niet gebukt gaat onder deze zware periode van veranderingen?


Ten eerste is het belangrijk dat u benoemt voor uzelf,  wat binnen en buiten uw macht ligt.


Accepteer waar u invloed op kan uitoefenen en waar u geen invloed op hebt. Als u deze vraag regelmatig stelt, kunt u voorkomen dat u energie en tijd niet investeert aan de verkeerde dingen. 


Ook loopt u minder de kans op frustraties. Wanneer u zich gefrustreerd voelt, straalt u dat ook uit en beïnvloed u de omgeving negatief. Of krijgen mensen een negatief beeld van u en/of de situatie. Het kost veel tijd en energie om het beeld weer te herstellen. Voorkomen is beter dan genezen!


Hoe zorg je op een goede manier voor jezelf als verantwoordelijke en uitvoerder?

Zorg regelmatig voor een time-out na een heftig en/ of intensieve gebeurtenis. Laat alles even bezinken en voel even of je tevreden bent met hoe jij met de situatie omgegaan bent.

 Neem bewust je pauzes en zo regelmatig mogelijk.

Zorg minimaal 1 x per dag ervoor dat je wat frisse lucht naar binnen krijgt. Het liefst halve wegen de dag of na een intensieve meeting!

Verder is het belangrijk dat jij jezelf  beschermt tegen negatieve invloeden van buiten af.  Er bestaan hele goede en korte (visualisatie) technieken die op een snelle en efficiënte  manier kunnen worden toegepast.
Hiermee kan je voorkomen dat jij  je niet laat ‘leeg trekken’ tijdens een vergadering/ overleg of individuele gesprekken. En sta je minder onder invloed van negatieve sferen die kunnen ontstaan vanuit emoties. Het helpt je dus beter bij je zelf te blijven!


Kortom:

Tijdens moeilijke gebeurtenissen is het heel essentieel dat u niet alleen uitvoert wat het beste voor de organisatie is. Maar is het ook heel belangrijk dat u uzelf als mens tot uitdrukking brengt!

Durf te laten zien dat u iets heel erg vindt maar durf ook uw werk zo goed mogelijk uit te voeren…
Op uw eigen wijze!

Het woord dat gesproken is komt overeen met jouw gevoel en dus uitstraling!
En dat is een belangrijk deel van congruente communicatie!

Warme groet,
Sandra Groot
Intertouch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten